Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 28 Julai 2011

Lautan Merah di jalanan~

Jalan Loke U Kuala Lumpur

Hari nie hujan lebat.. kena segera bersiap sebab jalan akan jem jahanam kalau hujan-hujan mcm nie..
Lepas bersiap semua, aku ambil anak nak dihantar ke pengasuh, anak terbangun..  dengar hujan lebat gaknya.. jalan nak ke sekolah belakang rumah aku pun jem sampai ke simpang depan rumah aku..

Mulanya dah gosok baju jubah nak pakai la hari Jumaat yang mulia nie.. tp dah hujan, maka aku terpaksa la pakai seluar slack n blouse, tudung sarung..(tak pernah tau pakai seluar n blouse g kerja semenjak selamat melahirkan baby dl.. hari nie 1st time aku langgar pantang) erkk.. suami tegur pulak.. 

b: "eh, boleh ke g office pakai mcm nie?
kan dlm pekeliling tak boleh pakai seluar..
baju kebangsaan je yg boleh pakai"..
office abang takde pun pakai seluar (saje aku nambah sebelum nie dia sibuk ceramah keinsafan pada aku supaya aku tak pakai seluar g kerja.. keja gomen la katakan.. huhuhu)

aku: "hehehe, nak pakai baju hujan la bang.. hari nie mang plan baju jubah coklat nih(tunjuk baju jubah yg siap tergantung siap tudung) tp susah pulak nak kangkang naik atas motor.." kata aku.. (ayat cover)
b: hurmmm... diam jek..

sebenarnya aku dah sudah siap pun pakai baju cuma nak pakai tudung jer..

Bertolak dari rumah nak ke jalan besar dah ambil masa 10 minit..
maka aihh.. teruknya jem pg nie.. nasib la aku naik motor.. tapi aku rasa kagum jugak la kan dengan tahap kesabaran orang-orang yang sanggup redah jem yang menggila nie.. aku rasa tekan myk 10km sejam kejap je tue.. 20km sejam pun kira nasib gerak la.. igt dulu aku pernah drive waktu jem gila nie.. adoii mahu sengal betis kiri aku.. maklumlah kereta manual.. haisshh.. 

Dan aku selalu perhatikan hari- hari bg sesiapa yang naik bas, bas dah nmpk dah dlm 50meter, tp nak sampai depan mata mcm sejam tersengguk-sengguk.. hahaha.. kalau aku mau je jalan kaki pergi kat bas tue.. ekekeke..

dari jauh, aku tgk memang jem tak gerak.. lampu menyala jadi lautan merah dah.. dengan hujan lagi.. suami drive dengan double berhati-hati sebab awal bulan hari tue kitaorg nmpk live 1 accident depan mata.. kesian kakak tue kepala dia kena gelek dengan tayo kereta saga blm sebab motor depan kakak tue break emergency.. kakak nie jatuh tertiarap la then kereta saga tue tak sempat nak break.. sure meninggalnye lah kan.. takut woo.. al fatihah utk kakak tue..

Sayangnya aku tiba tipis lewat gak hari nie.. 0803.. lebih 3 minit.. tak boleh tipu sain atas meja bos pulak tue..

Moral of the value kalau hari hujan;-

* bangun awal jgn lengah-lengah.. tak mo baring balik or tarik toto or selimut okeh!!
* pakai pakaian yang bersesuaian sebab nak pakai baju hujan (kalau naik motor)
* keluar awal-awal pg.. sesiapa dok area Cheras Balakong mcm aku nie, wajib kuar 0600 pg kalau nek kereta lah.. nek moto seawal 0700 dah kuar rumah kalo hujan.. tak hujan kul 0715 baru aku gerak..
* drive kereta dan tunggang motor double berhati-hati sebab jalan licin dan berbahaya ok..
* mesti punyai nilai kesabaran yang tinggi utk meredah jem gila
* paling penting tak mo hon-hon mcm pasar ikan okeh.. ingat nie India ke suke hon-hon..
* kena jalan pantas sebab bos akan jeling jam tgn dia or jam dinding kalau kita lambat tiba office ..
td bos angguk je bila aku wish ' selamat pagi tuan!!'
ambik la pen merah..
jujur itu penting babe!!


>>> ini sahaja untuk kali nie.. semoga aku rajin utk kembali menulis blog aku nih.. fuhhh..

<<< Mira Fea in da house.. salam.. ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan